Amikor az Egyesült Királyságban az ottani Parlament be akarta vezetni a központi egészségügyi adatbázist - kötelező feltöltéssel - elindult a The Big Opt-out (A nagy kimaradás) weboldal. Párhuzamosan az Európai Bizottság is elkezdte vizsgálni a szóban forgó ötletet. A 29. számú adatvédelmi munkacsoport adott ki egy ajánlást, amely a 95/46/EC adatvédelmi irányelv alkalmazásával, megadta egy ilyen központi egészségügyi rendszer minimálisan elvárható jogi alapjait. Az ajánlás a WP131-es számú munkadokumentum, letölthető innen. Az alábbi táblázat bemutatja, hogy a magyar EESzT milyen fényévnyi távolságban van ettől. Az origo portálon is megjelent erről egy cikk.
WP 131-es dokumentum ajánlása | A tervek szerint az EESzT |
---|---|
Működésének jogalapja: Önkéntes hozzájárulás vagy közérdekű feladat ellátása érdekében (95/46/EC 7. cikk a) vagy e) pont) |
Jogorvoslat nélküli kényszerintézkedés (95/46/EC 7. cikk c) pont) |
Bírósági jogorvoslat: van |
nincs |
Alkotmányos védelem a szabályok utólagos módosítgatása ellen: alapfeltétel |
nincs |
Visszaélés szankciónálása: ajánlott, pénzbüntetés és/vagy szabadságvesztés |
vélelmezett jóhiszeműség a törvényben, a betegnek kell bizonyítania a rosszhiszeműséget; jelentős kár esetén (5-20 millió Ft), szinte kizárt |
Hozzáférés az elektronikus portálhoz: könnyen egyszerűen minden polgár számára |
Ügyfélkapus regisztráció után, egyelőre 1,5 millió felhasználó van. Mi lesz a többiekkel? |
Tájékoztatás és információ: Személyre szabott, mindenki élhessen a jogával. Tájékoztató levél. |
Várhatóan a honlapon. |
Ügyfélszolgálat, panaszkezelés, ombudszman: javasolt |
belső adatvédelmi felelőst neveznek ki |
Az adatok feltöltése: önkéntes (vagy megtiltható legyen) |
eseménynapló - kötelező vénynapló - kötelező beutaló - kötelező e-Profil (megtiltható) dokumentumok (leletek, zárójelentések) - nem tudni korábbi dokumentumok - nem tudni |
Élő végrendelet: javasolt |
nincs |
Donor nyilatkozat: szervátültetéshez hozzájárul-e |
nincs |
Szövetkivétel elleni tiltakozás: oktatás/kutatás céljából hozzájárul-e |
nincs |
Adatmegőrzési idő: önkéntes hozzájárulás mellett nem meghatározott, nem önkéntes esetben korlátozott, általában 10 év |
elektronikus vény 5 évig kötelező |
Egyes adatelemek zárolása: legyen rá mód |
nem lehetséges |
Egyes adatelemek törlése: legyen rá mód |
nem lehetséges |
Teljes adatmennyiség zárolása: legyen rá mód |
nem lehetséges |
Teljes adatmennyiség törlése: legyen rá mód |
nem lehetséges |
Életmentéshez ún. zárt boríték: önkéntesen legyen rá mód |
korlátlan hozzáférés minden adathoz, a tiltakozás ellenére is |
Értesítés a rekordhoz történő hozzáférésről: szükséges |
lesz, de nem biztos, hogy minden hozzáférésről |
Hozzáférés korlátozásának lehetősége: ajánlott |
lesz, de vannak ún. kötelező adatkezelések, amikor hatástalan |
Értesítés, tájékoztatás másodlagos felhasználásokról: ajánlott |
nincs |
Tiltakozás másodlagos felhasználások ellen: ajánlott |
nincs |
Felhasználói kontroll lehetősége: PIN kód, jelszó, betegkártya |
nincs |
Az EESzT a fennhéjázó orvosi pöffeszkedés szép példája, egy magából kifordult diktatúra elnyomó intézkedése. Eleve semmilyen jogi alapja nincs a bevezetendő kényszerintézkedéseknek. Az állam arra számít, hogy a polgárok nem mernek, nem tudnak vagy nem lesz lehetőségük élni önrendelkezési jogaikkal és akkor az ölükbe pottyan kb. 9,9 millió ember teljes egészségügyi élettörténete, amivel azt tesznek, amit akarnak. Az adatbázis egzisztenciális kockázat minden ember számára. Súlyosan sérti az emberi méltóságot. Mindenki tiltakozzon és semmilyen adatot nem engedjen meg feltölteni. Ez alól az életmentő adatok esetleg kivételt képezhetnek.
Facebook csoport: https://www.facebook.com/groups/NagyTiltakozas
Dr. Alexin Zoltán